Wednesday, February 22, 2017

Kisah Seram: Kisah di jalan felda

Assalammualaikum WBT…

Hi Forumers.... we met again...
alhamdulillah, dilanjutkan usia untuk aku share lagi tentang kisah2 silam aku…
kali ni aku nak citer pasal aku cube untuk selamatkan orang accident…
pada aku, ni salah satu pengalaman aku yang agak menarik…
aku fikir 2-3 kali gak nak thread kisah ni…
so, terpulang la pada penilaian korang…
aku dah cube rumus sehabis baik untuk share kat sini…

so,ape lg,amek popcorn ngan coke,kite chill……hek3…

Bismillahirahmanirahim…

Mase ni sekitar tahun 2003-2004… ade satu hari minggu tu, parents aku mintak tolong aku uruskan salah satu rumah sewa mereka...

sebab ade penyewa baru nak masuk... memandangkan aku sorang je yang free untuk hari tu…
so, mase aku gerak tu dah agak lewat patang gak time tu.. dalam pukul 5 lebih mcm tu..

dalam perjalanan ke rumah sewa tu, aku lalu satu kawasan felda.. lepas sikit dari gerbang felda tu, ade ‘fresh‘ accident… satu brother ni dah terbaring atas jalan, jarak motor ngan brother tu, ade la dalam 10 meter kat tepi jalan... mase aku hampir sampai kat area tu, aku Nampak ade lori 1 tan pecut laju.. so, aku assume, lori tu la yang langgar brother tu….

tiba kat brother tu, aku bentikan motor and angkat die ke tepi.. mase aku angkat tu, die tak sedar… aku cube gerak2 die, langsung takde respond… tapi aku tgk, takde gak pendarahan teruk.. helmet die pun still kat kepale… so, dengan nervous, aku pun tanggal la helmet die… pun takde darah ngalir gak.. cume aku Nampak luke calar kat tangan die.. tapi tu luaran la.. sbb die pakai jaket ala-ala Arai punye jaket

dalaman wallahualam.. aku tak berani bukak… takut kat luar tak nampak, bukak jaket, melimpah lak darah.. tengok darah kang, aku yang pengsan kat situ… dah lain plak citernye.. aku bukannye boleh tengok darah2 ni.. hati kecik… huhu…

so, aku fikir nak bawak die ke klinik, aku pulak bwk motor…

actually, aku saksi kedua selain ade sorang makcik yang jual goreng pisang seberang jalan dari tempat kejadian… so aku tinggal kan brother tu jap, aku lari dapatkan makcik tu yang nampak agak trauma, tgh kejung diri blakang gerai die... aku mintak tolong makcik tu call sape2 yg  makcik tu kenal kat kampung tu yg ade kereta, tolong bwk brother tu ke klinik atau hospital...

area tu memang agak sunyi… jenuh nak tunggu kenderaan lalu lalang.. nak call 999 mmg lambat r... die tanye itu tanye ini, elok-elok 50-50, blh jadi terus ‘gol’..  sorry to say la.. gua ade pengalaman…. takde niat nak boikot pasukan keselamatan kite.. ye, memang kalau dah ajal tak ke mane... tapi kalau respond cepat, tak la seksa sangat si mangsa… ye dak? lagi la hospital berpuluh batu dari tempat tu, nak tunggu ambulance lagi…. hmmm…

So, makcik tu call la suami die... sementare tunggu tu, aku tanye la makcik tu punca kejadian… makcik tu cerite, die nampak brother tu baru je behenti kat situ. die turun, tongkatkan motor die, pastu tertonggeng2 macam tgh check tayar… tak lame tu datang lori (yang aku nampak tadi), macam lost control, hentam kuat brother tu, motor die ke kiri, brother tu tercampak ke depan lori… lori tu reverse sikit, ingatkan nak tolong... rupenye die ketepi, terus pecut tinggalkan brother tu… tak lame lps tu aku sampai…. so, memang tepat la jangkaan aku…

Lebih kurang 10 minit kami borak, suami makcik tu pun sampai….  so, aku tolong la pickup brother tu masuk kereta… nak follow, aku nak kejar orang tengah tunggu nak masuk rumah… so, cara lain, aku keluarkan beberape duit kertas yang aku ade, selit kat dalam kocek seluar brother tu... itu tande stakat tu je aku dapat tolong die…

Balik pade niat asal, aku pun teruskan perjalanan menuju ke rumah sewa… kajadian tadi masih bermain kat dalam kepale aku… tak ingat bende2 lain dah… asyik terkenang ape la status brother tu... tibe2  ade sebijik motor 125Z biru pintas aku, die hon 2-3 kali sambil angkat tangan…. aku pun balas hon ngan angkat tangan… tak pasti aku siape… mamat tu terus pecut tinggal kan aku… dah beralih pulak memikir… sape plak yg ‘beri salam’ tu… tgh aku fikir2 owner 125Z tu tadi, baru aku prasan… motor kepunyaan brother accident tadi!! ye!! 125Z biru!!

itu jam kepale otak aku dah melayang…. nak patah balik jauh…  nak terus ke rumah sewa, balik kang jalan dah jadi gelap… mampusss… tak tau dah ape yang aku fikir time tu… so, aku istighfar banyak2, berdoa, mintak Allah tenangkan hati aku dan tunjukkan ke arah mane yang sepatutnye aku tuju...

alhamdulillah, tak lame tu baru rase lega sikit…. gelisah makin kurang, sedar tak sedar, aku sampai gak kat rumah sewa… janji dengan penyewa lepas maghrib… sementara aku tunggu penyewa sampai, aku cuci2 la rumah tu sket… masuk maghrib, aku solat kat surau belakang rumah tu…. lps solat tu baru aku dapat satu clue… mungkin brother tu dah ‘takde’… die pintas aku tu, mungkin sebab nak ucap terime kasih….  wallahualam…

malam tu, selasai dengan penyewa, aku gerak balik ikut highway… biar jauh sikit, asal aku sampai rumah dengan tenang dan lancar…  alhamdulillah, perjalanan aku lancar tanpa sebarang halangan...
itu lah kisahnye…  terpulang pade penilaian korang …. mungkin korang pun ade pengalaman yg same,  moh le kite share2 yek… ape yg terjadi haritu, ketentuan Allah SWT… setiap kejadian ade hikmahnye….  InsyaALLAH…..

salam sahabat….


========================================================

cerita saya lebih kurang lah dgn cerita kamu - tapi tak skeri hanya kepelikan sikit.

Saya satu masa dulu telah menyelamatkan seekor monyet dari dijual kpd seorang cina (cina tu beli dan akan bunuh dan makan monyet ini) baby lagi mcm setahun lebih kot umurnya. Saya bayar lah $30 ringgit pada encik yang tangkap monyet tersebut. Encik tersebut hantarlah monyet ini balik ke dalam hutan. Tak berapa lama (mcm sejam lebih) time saya tengah buat minuman petang saya nampak anak monyet ni dtg balik ke rumah saya. Saya keluar rumah dan halau balik dia masuk semak/hutan. Hairan saya mcmana anak monyet ni boleh dtg balik - sekarang baru lah saya terfikir mungkin dia dtg nak ucap terimakasih kpd saya, spt cerita mat motor ni.


========================================================

Aku pernah tolong ada budak accident meninggal betul2 kat jalan LDP antara curve dengan petronas kg penchala. Darah langsung xde. Bila polis ambulan suma datang diorang dah sahkan meninggal. Cedera dalaman.


========================================================

Salam uncle...

Dulu kat bod ni jugak, few years back, ada sorang forumer share salah satu story dia. Forumer ni kira takde hijab la, boleh nampak benda. Yang saya ingat, dia tengah tunggang motor, berhenti di traffic light, sebelah dengan sorang penunggang lain. Tetiba penunggang tu cakap pada forumer tu, "bang, nanti abang tolong saya, ye."

Memula forumer tu pelik juga, nak tolong apa? Tapi tak sempat nak tanya. Rupanya kat jalan depan tu, penunggang yang minta tolong tu eksiden, meninggal. Ada hajat penunggang tu tak lepas, rasanya nak sampaikan something pada parents nya kot 

Mujurlah forumer tu boleh nampak benda2 ghaib, maka dia tolong si mati seperti yang diminta, dan laksanakan hajat akhir arwah.

Wallahua'lam

========================================================

mintak maaf ye TT
just nak kongsi citer yang hampir sama

dulu kawan anis pernah kena umpat dengan seorang kawan, kita gelarkan dia miss A
hingga buatkan bos kawan anis marah dan warning kat kawan anis gara2 perbuatan miss A ni
Miss A ni ada sakit jantung dan terlnatar sakit yang lama kat hospital lah
ada satu malam dalam kul 4 pagi macam 2 lah, miss A datang dalam mimpi dan mengaku salah dia 
dan minta maff dengan kawan anis
Esok nya kami dapat berita yang miss A meninggal dunia waktu pukul 4 pagi macam 2 lah

========================================================

ai cucu peneroka. nenek ai org kg sg dusun felda seoharto tu jah. nak tau kat ne sila gugel sendiri  

ni nak citer pasal arwah nenek. arwah atuk dah lama meninggal sebelum ai lahir lg. so arwah nenek ni meninggal masa ai 16thn. nak dijadikan citer sebelum tu arwah sakit. sakit die disebabkan oleh 1 peristiwa mistik. rumah nenek kt felda tu sebelah ngan jiran die, duda kematian isteri, tp die dah kawen lg lah lepas tu. 

nama pakcik tu pak surip. ingat lg die duduk ngan cucu2 die kak esah n firdaus. kirenye dulu kalau balik kg mesti main ngan kak esah n firdaus tu la  eh terpesong plak... ok nak dijadikan citer, org dulu2 kan jamban kt luar, so jamban rumah nenek ni kt kawasan sempadan ngan rumah pak surip, 

pastu betul2 belakang jamban tu ade pokok ape ntah lupe plak tp pokok tu besar tinggi la. satu malam tu arwah nenek ni sakit perut nak memerut. dah selesai melepaskan hajat die nak masuk rumah, tergerak hati nk tgk atas. erk skali tu ternampakla arwah bini pak surip elok duduk bertenggek atas pokok tu. 

terperanjat arwah nenek smpi terjatuh kt situ. pastu arwah nenek terus melarat sakitnye.... ade byk lg kisah2 mistik kt felda tu, tp nk kene recall balik la. almaklumla dah lama tak balik kg sejak arwah nenek n arwah parents i meninggal 

========================================================
from fourm cari,  akak copy paste aje nihhhh
kat sana banyak borak2, banyak off topik, kat sini akak letak story aje

No comments:

Post a Comment