Thursday, February 16, 2017

Kisah Seram: Pejabat (Siri II)

Assalamualaikum WBT...

hai semua...ape kabo? lame tak jumpe kannn...hihi....sori,uncle syib bz sket...atas beberapa tanggungjawab yang harus dilaksanakan bagi memenuhi segala azam yang ingin dicapai pada tahun 2016....InsyaALLAH....

chiaaa! chiaaa! chiaaa!

dah macam najib berucap...

ok....ini adalah kesinambungan kisah pejabat 1 yang pernah disyer sebelum ni....seperti yang dijanjikan,uncle akan membentangkan kisah pejabat siri ke II....macam raver ayat aku kan...

Hokey, let's dance.....

Bismillahirahmanirahim....

Kisah 1

mase kejadian ni, khidmat aku baru berapa bulan je kat situ...macam biase,aku masuk kerja seawal jam Tujuh petang dan dalam waktu tu biasenye penghuni atau staff yang tinggal hanya beberapa kerat je...para2 penggemar OT khususnye...8.30 malam la paling lambat pun...sebelum kami IT Operator ni tinggal sorang kat dalam bangunan 12 tingkat tu selain dari security...

nak jadikan cerita,pada satu malam tu aku tertinggal rokok dalam kereta, nak tak nak kene turun gak gi amek... kalau tak mau keras aku 8 jam tak merokok... (maaf-hanya perokok je yang memahami)...aku turun dalam pukul 9 lebih... tuju ke kereta, amek rokok, naik semula...

otw naik, lift berhenti kat tingkat 2... satu mat bangla masuk... suit serba kontraktor... baju biru lengkap dengan bump cap putih... die masuk,  tekan botton G,die diri belakang aku... "ini lift mau naik la bai..." die geleng2 kepala ala2 india tanda 'tak mengapa' kot... bukan geleng taknak tu...korang faham maksud aku kan? tak faham google....hihi....

so,lift pun naik sampai floor aku...TINGGG! "9th floor" ....suare awek cun yang biase dalam mane2 lift...   cuma orang yang biase naik lift je yang tau suare tu....kih3

aku langsung takde syak ape2 plak ke atas bangla tu, cume ade terdetik hati ni tertanya, ape mat bangla tu buat kat sini...

waktu berlalu...waktu rondaan abang2 security pun bermula...macam biase,abang2 guard ni akan record name aku yang bertugas pada malam tu...sambil2 sign sheet yang diorang bawak tu,

"bang,ade buat renovation ke kat sini?"
"renovate?" tanye diorang serentak.

"aku terserempak dengan kontaktor dalam lift tadi mase amek rokok dalam kereta dalam pukul 9 lebih tadi"

sorang jawap "ntah la bang syib...setau saya takde pulak aktiviti renovation buat masa ni...kalau ade, kite antara yang terawal tahu..."

"owh,maybe sesat la kot kontraktor tadi" gurau aku...so, takde ape yang berlaku pun malam tu...

esoknye aku terlewat sampai opis…sebab ade perarakan perayaan hindu kat area rumah aku…memang aku tak notis langsung pasal perarakan tu…aku keluar la rumah waktu macam biase...aku call budak yang masih bertugas menunggu aku datang untuk tukar shift dengan die, yang aku akan lewat disebabkan jalan sesak ade wel2 (agaknye la...ade banyak daun2 tebu diorang bawak...mohon pencerahan kalau aku silap)

aku mintak die stay tunggu aku…so,  aku tiba kat opis pukul 8 lebih… sekali lagi aku jumpa bangla yang sama daa... starting point die pun same… tingkat 2 gak… tapi ditekan botton 11 kali ni… aku rase macam nak tanye… tapi berat… nak tau la ape die buat kat sini… bangunan opis aku ni strict gile baii… semua tempat nak masuk kene scan… walaupun nak masuk cafe… cume masuk surau ngan jamban je takyah...

so,kalau abang guard kate semalam, takde renovation, ape bangla tu buat kat sini?  Dengan badan berhabuk… namun, mulut aku masih berat bertanye… lantak ko la bangla… janji tak libatkan kerja aku... then, takde ape gak yang berlaku malam tu...

selang 2 malam, aku nak keluar tapau makanan dalam pukul 9 lebih, tunggu lift... tgk floor display, lift tu dari tingkat 11, pintu lift terbukak, bangla tu ade dalam... tetap dengan pakaian same... kali ni aku ade rase something... ye la, mungkin aku terperanjat sikit kot sebab time2 camtu biase memang dah takde orang melainkan abang2 guard...

ah,selambe je masuk lift....lift turun....TINGGG! "second floor" (suara awek lift )... bangla tu turun tingkat 2... kepala otak aku dah mule berpusing memikir... kenapa die suke tingkat 2?  tingkat 2 tu cafeteria, gym, resouce centre, ngan surau... aku mula tak puas hati... balik dari tapau kang kalau aku jumpa lagi, aku nak tanye... settle tapau, balik opis, naik lift, takde pulak die 'tumpang' lift aku... aduii... yang aku pun satu... dah 2-3 kali jumpe taknak plak tanye... gatal tak??

then,waktu rondaan abang2 guard pun bermula...

"bang,kate takde renovation...dah dekat seminggu aku selisih dengan kontraktor bangla dalam lift..."

"bangla??? baju biru???"

"yeee......" jawap aku

"owhh....hahahaha...tu bukan kontraktor...technician tu..."

"yang abang gelak pehal?" aku tanye...

"takde pape lah bang...bangla tu memang technician...out source"

aku ni dengan lurusnye "owhhhhhh...."

ok, selesai je tu tugas aku pagi tu, start kereta, gerak kereta sampai pagar, guard2 malam tadi tahan aku suh parking tepi... pulak dah... muke memasing dah macam polis trafik pencen...


"kenape bang?"

"nak tanye pasal bangla....hihihi...." sorang jawap


"haa....kenape?"


"abang syib kate dekat seminggu jumpe bangla tu??"


"ye laaa...kenape? tengok la cctv kalau xcaye"

"untung la dapat jumpe...saya dah dekat 3 tahun tak pernah dapat jumpe.."

pulakkkk....dalam hati aku....


"bangla tu dah 'takde' bang sebenarnye...so, tak gune kalau check kat cctv"




"die mati mase diorang test lift tu sebelum bangunan ni beroperasi dulu....lift tu terhempas dari tingkat 11 sangkut kat tingkat 2... mase kejadian tu ade 2 bangla yang test lift tu... sorang lagi tu hidup... bile rescue team bukak je pintu lift, salah satu besi dari bumbung lift tu, terpacak kat leher yang mati tu..."


kepale otak ar....bukan main terus terang pak guard ni citer...harrey tul....!


tingkat 9 siak department gua...jangan harap la gua nak naik tangga... nak taknak kene hadap gak lift tu...

tapi tu lah kan.... kadang satu bende ni bile kite dah tau pasal 'die', memang die tak akan kacau kite lagi... aku cakap kadang eh... so, tidak merangkumi semua....

Alhamdulillah, lepas tau cite tu aku dah tak nampak dah bangla tu sampai hari ni... walaupun pada mula tau cite dari abang2 guard, esok nye cuak2 gak masuk lift... seriau je rase walau tak nampak ape2 dah... tapi keseriauan tu di rasai dalam 2 minggu je lebih kurang... lepas tu aku ok dah... boleh serasi...hihi...

semoga roh beliau tenang disana...tak kire la ko ape agame pun abang la...harap ko tak kacau orang dah...aminnn...

(jangan tanye aku kenape lift tu stuck kat tingkat 2...sampai hari ni aku tak ingat nak tanye abang2 guard tu pasal ape tingkat 2...tepek dahi ko kang...kalau jumpe abang guard tu nanti,kalau ingat aku tanye dan update ye....sabo....)


Kisah 2

masih lagi berkaitan dengan abang2 guard... pada satu malam tu,aku dpt panggilan dari officemate dari jabatan lain yg mintak aku amikkan tudung2 yg dijual tertinggal di surau utama dan mintak aku tinggalkan kat workstation aku, esok pg beliau akan datang amik... takut la tudung2 tu hilang orang curik... aku nak g sorang memang tak berani la...

tunggu la abang2 guard ronda kang... lebih kurang dalam kul 12 lebih, maka datang la abang2 guard ni meronda... biasa ronda berdua, kalini nampak bertiga... sorang tu nampak macam orang baru... training la kot ronda malam... tak kesahla, kurang2 ramai2 merayap best gak... omputih kate, the more the merrier kan, memang cun r... tahap kecuakan ku takla max sangat...

so,cam biase la,abang guard mintak aku sign log sheet diorang... aku pun sign sambil mintak teman aku ke surau seperti yang diminta kawan tadi, then abang2 guard ni pun setuju... aku kasi run job kat sistem, perarakan pun bermula... aduh,ayat macam nak gi bersih 4.0...

surau utama ditingkat 2... sampai surau, abang guard suh aku masuk sorang... aku tak kesah sangat.. sebab pada aku surau kan... masuk2, sejuk je.. nyaman terasa walau dah tak 'berekon'... dah off office hour kan, tak perlu la bazir karen... aku pun cari la mane satu tudung2 yang diberitahu, ternampak satu beg besar kat area jemaah wanita... belek beg, betul tudung... aku keluar, tunjuk kat abang2 guard ni yang aku dah dapat barang yang aku nak amik... so, kami berempat pun naik semula ke workstation aku kat tingkat 9, dan mereke bertiga sambung semula rondaan...

ok,setakat ni seram tak? hahaha... kompom tak la... sebab aku tak nampak atau rase ape2...  mungkin sebab takde ape sign atau tanda yang dapat meragukan sepanjang activiti misi buruan tudung tu...

ok,balik pada usul, aku pun sambung la keje aku dalam keadaan aman damai, sampai lah job aku semua selesai... aku siap semua nak keluar dah dekat2 kul 6 pagi lebih kurang... turun bawah, masuk kereta,  panas ejin,gerak...  sampai kat laluan lobi, nampak dua guard yang teman aku tadi... sorang lagi tu tak ade... yang aku cakap yang baru tadi tu... aku pun bentikan kereta kat 2 orang ni,turunkan cermin kereta...

"hai,berdua je? sorang lagi mane?" aku sapa
"yang lain semua kat post (pondok guard) la.. takkan semua nak ikut kitorang ronda..." siot jawapan
"yang sorang lagi tu baru keje ke?" aku tanya lagi..
"sorang mane plak?"
"yang ikut ke surau tadi la... korang kan bertiga... lagi sorang tu aku baru nampak arini.. semalam mane ade"

"HAHH????!!!" memasing muke pelik... kemain besar 'hah' diorang...
"tadikan korang bertiga...yang pelik sangat pehal?" aku repeat ayat yang same...
"abang syib ni macam2 la..." salah sorang bersuara...

"laaa...korang tak faham ke?" mati enjin kereta,aku pun cite la balik dari sejak diorang datang lawat aku sampai diorang anto aku balik workstation.
"ye bang,tau...tapi kite bedua je...mane datang pulak lagi sorang???!!!"
"HAHH????" ini kali aku pulak ber'hahh' hamekkk

so, dah tau la aku dah kene game lagi untuk kali yang ke 3 ribu juta kat situ... aku pun start enjin, terus gerak balik... cakap ngan diorang aku dah tak tahan ngantuk.. nak balik tido... sebab dah tau dah tokono...

=================================================
from author uncle_syib cari forum




No comments:

Post a Comment