Sunday, January 8, 2017

Kisah Seram: Hong Kong, 1997

Ini salah satu short stories pilihan dari koleksi yang aku rasa menarik.

Seorang eksekutif pemasaran sebuah syarikat pembekal mesin percetakan di KL pergi bercuti di Hong Kong dan menginap di sebuah hotel 4 bintang sekitar Wan Chai. Kerana tidak membuat sebarang homework sebelumnya, eksekutif ni mati akal tak tahu nak buat apa time malam. Nak beronggeng pulak, member ni bukan spesis macam tu, lagi pun bukan bawak duit banyak sangat. Jalan-jalan ke Hong Kong ini pun di sebabkan dapat anugerah pekerja cemerlang dan majikan hadiahkan pakej free & easy (flight ticket dan hotel di sponsor) untuk seorang. Pada malam kejadian, dia melepak di balkoni sambil hisap rokok dan menikmati udara malam kota Hong Kong. Tengah syok layan blues, dia perasan ada seseorang sedang melambai dari tingkap di salah satu high-rise complex yang berselerakan di hadapannya. Mula-mula eksekutif ni buat tak tahu saje, tapi bila dah lama pula lambaiannya, mamat ni buat lah isyarat "are you waving at me?" dan beriya-iya orang itu cakap yes yes. Dari jauh tak dapat cam muka tapi tengok dari stail rambut, rasanya macam awek.

Mungkin kerana kebosanan atau kenaifan, mamat eksekutif ni pun tangkap syok pula. Selepas bermain lambai-lambai lebih kurang, si "awek" buat isyarat tangan mahu telefon? dan berputar-putar la tangan buat isyarat supaya awek tu kasi no phone ke dia. Dipendekkan cerita, dapat lah nombor teleponnya dan minta operator hotel buat outcall with charges. Berdebar-debar la eksekutif ni menunggu di hujung gagang dan menelan air liur apabila terdengar bunyi panggilan di angkat. Disebabkan nervous sangat tak tahu nak mula camane, dia tunggu awek tu cakap dulu. Tapi masalahnya "awek" tu pun tak cakap apa-apa. Apa yang dapat di dengar hanyalah bunyi televisyen di background dan hembusan nafas kuat di corong telepon.


Mamat eksekutif ni mula cakap hello tapi takda reply dan kemudiannya cakap hello in both mandarin & cantonese. Masih tiada balasan. Diberanikan diri lagi, dan di perkenalkan dirinya dalam dwi bahasa (mandarin dan kantonis). Beberapa saat selepas itu, ada bunyi jeritan nyaring dan di akhiri dengan ketawa yang terkekek-kekek...


Pelik la mamat eksekutif ni kan, dia tanya la who are you bagai dan tiba-tiba awek tu cakap dalam mandarin...


"I kill you...I will kill you!"

Dah dengar macam tu, mamat ni pun hang up la phone, apa lagi tindakan logik yang boleh di buat ye tak? anggap aja ada orang sakit mental nak main-mainkan dia malam-malam buta ni. Beberapa detik kemudian, telefon bilik berbunyi dan bila di angkat, concierge cakap ada call untuk enchek. Sebaik sahaja panggilan luar itu masuk...

"I know where you stay...I will come to your room tonight and kill you...kill you! kill you!" 

(dialog tu dalam mandarin menurut sang pencerita tapi aku tukar jadi english sebab dah cuba pakai ayat melayu tak mencongkam la bunyinya)

Naik angin la si eksekutif ni dan terus di marah-marah sama itu amoi tapi boleh pula amoi psiko ni terkekek-kekek gelak dan ulang-ulang cakap "I know where you stay~...I will come to your room tonight and kill you~...kill you~ kill you~" tapi in rhythm, macam menyanyi.


Lepas hang up, eksekutif ni call concierge untuk mereport tindakan amoi psiko tersebut, tapi apa sajalah concierge tu boleh buat selain dari block outside call ke biliknya. Dia kembali ke natural state seperti sebelum kejadian amoi psiko tadi. Layan TV seround, kemudian rasa curious pula nak tengok kat luar. Agaknya dah takde kot amoi psiko tadi, dan sebagai perokok tegar, sistem badannya memerlukan nikotin.


Dia pun bersantai di balkoni dan eksyen macam tiada apa berlaku. Sedang dia mengetip-ngetip lighter di hujung rokok, anak matanya tertangkap kelibat amoi tadi. Yang tak bestnya, dia yakin yang amoi itu sudah berada di balkoni unit kediaman lain, tingkat lain dan bangunan lain. Dia pasti orang itu ialah awek psiko tadi kerana warna baju dan style rambut yang sama. Lagi-lagi amoi itu sedang melambai-lambai tangan ke arahnya.

Tak mungkin dia salah kerana amoi tadi di salah satu bangunan sebelah kiri dan sekarang ni di tengah-tengah pulak. Dia masih muda dan ingatannya masih kuat so takkanlah boleh tak ingat kot.

Eksekutif ni beranikan diri berdiri di balkoni dan melihat sahaja gelagat amoi gila tersebut. Lama-lama kelakar pula dan dia ketawa sendirian. Ketawanya terhenti bila amoi tu mula panjat grill dan bergantung dari ketinggian 20+ tingkat. Sepelik dia tengok amoi tu panjat balkoni, sepelik itu juga lah dia rasa bila amoi tu tiba-tiba terjun ke bawah. Everything happened in a split second dan eksekutif tu tak tau nak react macam mana.

Dekat 5 minit terpacak kat situ baru dia boleh angkat kaki. Dia masuk balik ke dalam, packing baju dan minta concierge tukar bilik, mana-mana bilik lah as long tak menghadap bangunan-bangunan tadi. Lepas bayar surcharge tukar bilik, eksekutif itu menghabiskan sisa-sisa percutiannya di Hong Kong dalam bilik hotel dan hanya keluar waktu nak balik Malaysia.

Menurut sang pencerita, eksekutif itu tidak lagi menjejakkan kaki ke Hong Kong selepas kejadian tersebut.

================================
from author dammerung dari cari forum

No comments:

Post a Comment