Thursday, March 16, 2017

Kisah seram: PANDANGAN

Kisah ini diceritakan oleh kawan kolej aku, Anis.

Begini ceritanya..

Kolej kami adalah kolej yang cuma ada pengajian yang berkaitan dengan seni. Jadi kami lebih selesa untuk menyiapkan assignment di malam hari. Entahlah, bagi kami, waktu malam adalah waktu yang tenang untuk membuat assignment.

Ada pelajar yang membuat assignment di cafeteria. Ada juga yang berada di dalam bilik. Tetapi kami lebih gemar untuk berada di dalam studio jabatan masing-masing. Bukan apa, studio kami amat luas dan menyenangkan kami untuk bergerak, dan pada masa sama, kami boleh mendengar lagu sambil menyiapkan kerja kami.

Anis, kawan aku yang mengambil pengajian Seni Reka Industri Perabot. Studio jabatan Seni Reka Perabot bersebelahan dengan studio jabatan kami.

Tetapi studio jabatan Seni Teka Perabot amat sunyi berbanding studio kami yang riuh rendah dengan gelak ketawa. Mungkin studio mereka jauh berhadapan dengan ladang getah dan amat gelap di kawasan itu.

Berbalik kepada cerita, suatu malam, Anis dan kawan-kawan kelasnya melepak di dalam studio. Masing-masing sudah menyiapkan assignment yang diterima daripada pensyarah.

Dalam gelak ketawa mereka, suara Anis yang paling kuat. Apa tidaknya, sampai ke belakang tudung yang dipakai Anis. Berdekah-dekah mendengar celoteh kawan-kawannya.

Seperti biasa, tudung Anis ke belakang. Tidak kemas seperti. sebelumnya. Akibat tidak selesa, Anis memperbetulkan kedudukan tudung. Tidak yakin dengan kekemasan tudung, Anis mengambil keputusan untuk melihat di cermin tingkap yang boleh memantulkan bayang apabila melihatnya.

"Nis.. Berani kau tengok tingkap tu", kata Abe.

"Beranilah. Bukan ada apa pun", balas Anis selamba.

"Bukan apa Nis, Nanti ada hantu luar tingkap tu..."' gurau Atek pula.

Sesudah sampai depan tingkap, Anis mendekatkan mukanya dia depan cermin tingkap.

Tiba-tiba Anis berundur ke belakang.

"Jomlah balik", kata Anis dengan tiba-tiba.

"Kenapa Nis?" Soal Atek termanggu-manggu. Pelik mereka melihat keadaan Anis.

"Jom jelah". Gesa Anis sambil mengemaskan barangnya. Di ikuti oleh yang lain lain.

Di cafeteria, Anis membuka cerita sebenar.

"Sebenarnya masa aku tengok cermin tingkap tadi, aku nampak hantu. Bukan dekat luar. Tapi..."

"Tapi apa Nis??"

Sebenarnya bukan kita berlima dalam studio. Aku nampak dekat pantulan cermin tu, studio kita penuh dengan hantu. Hantu-hantu semua tu pandang arah aku...." Sambung Anis "Patutlah masa kita ketawa, dengar suara macam ramai..".





=============================================



entry kali ni dari koleksi penulis besarkecik

dari forum cari ..

No comments:

Post a Comment